Printre puținele modalități de distracție ale românilor în februarie 1989 se numărau filmele la cinematograf. Atunci când prindeau unul bun! “Moromeții” lui Marin Preda, în regia lui Stere Gulea, părea “artă de disidență”, căci personajele nu vorbeau despre “ei”.
“Facerea” peliculei n-a fost un demers facil, rememorează regizorul Stere Gulea. Ideea unui film după romanul lui Marin Preda i-a venit în anul 1984, când a întocmit un proiect de scenariu. La acea vreme, puținii regizori erau liber-profesioniști.
Dacă aveau “comenzi”, adică dacă producțiile erau acceptate de Ministerul Culturii, o duceau foarte bine. Dacă nu, trebuiau să se reprofileze, făcând regie la televiziune. Inițial, Stere Gulea n-a fost așa de norocos. A depus scenariul la Cultură, fiind ulterior chemat de ministrul de resort, Ion-Traian ªtefănescu, pentru “negocieri”. Demnitarul i-a transmis că este interesant proiectul său. Ar fi “bine” să facă întâi un film despre realizările socialismului, până se vor găsi fonduri pentru “Moromeții”. I-a promis că “se va lupta” pentru proiectul său. Stere Gulea a refuzat filmul propagandistic, pierzându-și speranțele că va putea ecraniza romanul lui Marin Preda. Norocul său a fost schimbarea lui Ion-Traian ªtefănescu. Noul titular al postului a aprobat scenariul, urmând ca filmul să fie turnat sub egida Studioului Cinematografic București (care, de fapt, era la Buftea). Pe atunci, ministrul Culturii era ceea ce numim astăzi “ordonator de credite”.
Filmul “Moromeții” a avut un buget generos, de circa 5 milioane de lei, își amintește Stere Gulea. Pe atunci, valoarea unui bloc cu 50 de apartamente! A umblat mult până să găsească o locație corespunzătoare. Dorea să fie cât mai asemănătoarea satului descris de Preda. S-a oprit undeva în apropierea satului natal al scriitorului, în județul Teleorman. Era o uliță nelocuită, pe care a amenajat-o conform viziunii sale regizorale. Condiții de filmare nu prea erau – actorii mâncau pe unde puteau, nu era catering, ca la filmările de astăzi. Nici rulote cu cabine proprii nu aveau, costumându-se prin boscheți sau în autobuze. Filmările au durat aproximativ cinci luni, incluzând aici pauzele pentru repetiții și amenajări necesare.
Încă din timpul realizării producției, “Moromeții” a avut parte de neplăceri. Angajații Ministerului Culturii care gravitau în jurul filmărilor s-au speriat de scenariul peliculei, care conținea unele aspecte contrare ideologiei.
În primul rând, lui Stere Gulea i s-a reproșat condiția mizeră a țăranului român ce reieșea din film. Romanul lui Preda fusese scris în 1955, când regimul accepta o literatură cu țărani ținuți în “bezna” lipsei de învățătură de către exploatarea moșierimii. Însă în anii ’80, propaganda mergea pe linia eroilor luminați revoluționari care mobilizaseră dintotdeauna masele. Mai era și chestiunea național-comunismului lui Ceaușescu: toate “hibele” istoriei românilor, chiar “acoperindu-i” pe “burghezo-moșieri”, trebuiau ascunse!
Nu numai mizeria țăranului expusă în scenele filmului a nemulțumit partidul. Discuțiile din “Poiana lui Iocan” despre liberali, țărăniști, legionari nu mai erau pe placul unei istorii cum ajunsese istoria națională în România comunistă. Tinerii urmau să afle că existase odată pluralism și… nu era bine!
În al treilea rând, lui Stere Gulea i s-au reproșat “taclalele” țăranilor despre regele Carol al II-lea și familia lui: “Âla micu”, maică-sa, lotul său… Nu cumva a vrut să strecoare o “șopârlă” despre “ăla micu” al lui Ceaușescu? Obiecții de domeniul absurdului, căci Marin Preda, când își scrisese romanul, nu-l cunoștea pe Ceaușescu.
Din cauza unor astfel de “probleme”, filmul a apărut pe ecrane abia la ani după finalizare. În 1985 fusese gata, dar abia în septembrie 1987 a fost lansat. Stere Gulea își aduce aminte că deseori era chemat la vizionări cu responsabilii Ministerului Culturii, ai Secției Propagandă a Comitetului Central etc. Inclusiv ideologii-șefi (Petru Enache, Dumitru Popescu) erau degringoladă. Părerile lor fluctuau de la o vizionare la alta – uneori era un film foarte bun, ce prezenta imaginea reală a țăranului român în anii ’30, alteori Stere Gulea era pus la zid pentru “chestiunile-problemă” ale peliculei. Dintre “sabotorii” “Moromeților” s-a remarcat scriitorul Titus Popovici, care reclamase în mai multe rânduri filmul la “partid”. Astfel că demnitarii Ministerului Culturii știau despre “Moromeții” că era “cu probleme” înainte de a viziona pelicula. Stere Gulea afirmă că demersurile lui Popovici la “cei de sus” se legau de o adversitate personală pe care o avusese cu Marin Preda.
În astfel de condiții, Stere Gulea își luase gândul că “Moromeții” va ajunge vreodată în cinematografe. Filmul îl terminase în 1985, onorariul încasat, în valoare de 50.000 de lei, se cam epuizase și el. Până când, brusc, în aprilie 1987, responsabilii Ministerului Culturii l-au anunțat că în toamnă va avea loc lansarea oficială. Regizorul nu-și poate explica ce s-a întâmplat “la nivel înalt”, cum au fost rezolvate toate “chestiunile-problemă”. Pentru că n-a tăiat nimic din el, deși anterior primise liste cu cadrele ce ar fi trebuit scoase, în opinia cenzorilor.
Stere Gulea, împreună cu actorii “Moromeților”, a străbătut toată țara pentru a lansa filmul. A avut mare succes la spectatori, care aveau ocazia să vadă un film bun, pe lângă “bazaconiile” servite de propagandă.
Scînteia (Jurnalul României – Acum 20 de ani)
Supliment Jurnalul Național
17 februarie 2009
© Ilarion Țiu. Acest text este protejat de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor. Reproducerea integrală sau parțială fără menționarea sursei este interzisă. Autorul nu își asumă nici o răspundere legală sau publică în cazul în care textele sale sunt preluate ori utilizate în scopul unor interpretări care încalcă legislația în vigoare, diversitatea sau democrația.